söndag 3 november 2013

Vörtbröd

I dag blev det vörtbröd och det luktade så gott när jag senare klev ut ur duschen så det kändes som det var jul och dags att klä sig fin inför firande - en härlig känsla.
Här kommer receptet på brödet:

VÖRTBRÖD

175-200 grader

50 gram jäst
25 gram smör
1 dl mörk sirap
1 lättöl (ta 3½ dl vatten om du inte vill ha öl i)
1 påse vörtmix - jag använder Santa Marias
4 dl vetemjöl
6 dl rågsikt
1½ dl russin (om man gillar, annars skippar du det)

Smält smör, ha i sirap och öl/vatten. Späd ut jästen i vätskan som är fingervarm.
Blanda i resten av ingredienserna. Jäs 30 minuter.
Baka ut till två mindre limpor eller ett stort bröd. Jäs ytterligare 40 min.
Jag jäste i jäskorg och sedan stjälpte jag upp brödet på plåten. Grädda i 30-40 min. och när du satt in plåten så släng in en kopp med vatten längst ner i ugnen för skorpans skull (den mjukar till ändå sen men blir fin i ytan).

Vörtbröd aĺa Amorsken

5 kommentarer:

  1. Men vad gott! Verkade ju rätt enkelt med :)

    SvaraRadera
  2. Men gud så duktig du är! Jag har faktiskt pinsamt nog aldrig vågat mig på att göra julbröd, men ska nog ta och testa detta recept nu

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Åh så gott det såg ut är så smarrigt med hembakat vörtbröd :-)

    SvaraRadera