tisdag 8 november 2011

Julmusik

Jag älskar julmusik. Jag börjar lyssna i september och tröttnar inte. Däremot slutar jag att lyssna rätt tvärt efter juldagarna - då vill jag ha annan musik.
Men jag köper rätt mycket av julmusiken och även om jag i vanliga fall är en sådan som fnyser åt Christer Sjögren så är det något speciellt när han drar igång med O Helga natt och likadant är det med Kicki Danielsson (förmodligen är båda kvarvarande nostalgi från barndomen...). Jag skulle för mitt liv aldrig köpa en skiva med Kicki - men julmusiken funkar. Men mest av allt gillar jag nog det gamla amerikanska knastret i Bing Crosbys och Mahalia Jacksons julsånger.

Tänkte lista några julskivor jag gillar (utan inbördes rangordning) : 


  • Absolut Christmas (- den FÖRSTA utgåvan, alltså den från typ 1993-94)
  • En ny jul - Magnus Carlsson
  • These are special times - Celine Dion
  • Home for christmas OCH Once upon a christmas - Dolly Parton
  • Min mosters julskiva med den kör hon sjunger i.
  • 18 great christmas songs - Blandade artister.
  • The christmas in you - Jill Johnson

Det jag gillar allra minst i julmusiksväg är Carola. Jag köper inget hon sjunger - någonsin!

Men nu över till det jag egentligen tänkte tipsa om;
Jag vet ju att de flesta sitter på spotify, och nu kan man ha det i bilen och i mobilen och allt vad det är (nu lät jag rätt lastgammal...). Och kanske är jag en gammal raritet, men jag gillar cd-skivor. Jag gillar att göra blandskivor (allra helst blandband, men det kan knappt någon lyssna på längre) och skicka med i brev till vänner och familj.

Och framförallt gillar jag att göra julblandskivor och skicka som julkort. Jag går helt sonika till bibblan och lånar en hejdundrande massa julskivor som jag bränner och gör blandskivor av. Då behöver jag inte betala en massa och jag får ta del av julmusik som jag kanske i vanliga fall inte skulle lyssna på (just nu sitter jag med Orphei drängar - christmas songs, bredvid mig t.ex.).
Det är mycket uppskattat när julkortet innehåller en skiva med julstämning. Extra roligt blir det om du gör en nischad skiva till någon speciell; "alla låtar börjar på snow" eller liknande. 
Det får bli dagens tips!

Vad lyssnar ni helst på, och vad vägrar ni i julmusik väg? 

 bild från ehow.com

//J




12 kommentarer:

  1. Vilken superrolig idé! :) Jag känner lite som dig, att Carola går bort. Annars lyssnar jag gärna på svensk julmusik - jag menar, låtar som "tänd ett ljus", "rudolf med röda mulen" och "jag såg mamma kyssa tomten" tröttnar man ju aldrig på :)

    SvaraRadera
  2. Verkligen smart idé. Själv är jag otroligt svag för Sinatras "Let it snow, let it snow" och liknande gamla amerikanska juldängor. Men inget slår Betlehems stjärna på luciamorgon med live pianokomp !

    SvaraRadera
  3. Absolute Christmas första skivan är nog den mest sönderspelade skivan i detta hushållet! LOVIN IT!! Men det är så absurt, då jag lyssnat på den tusen och åter tusen gånger vet jag ju turordningen så jag hör tonerna på nästkommande låt i huvudet. Så om jag går på stan och är i en butik och de spelar en känd låt som är med på skivan så börjar jag nynna på den som "ska" komma efter. Gör du likadant eller är det jag som är knäpp ;)

    Ja, Carola går fetbort och nu vet jag vänner till mig som skulle hata mig om de visste att jag skrev så...

    SvaraRadera
  4. Haha, jag håller med i nästan allt. Christer Sjögren, CD skivor till jul osv meeeen jag har alla Carolas julskivor och den första är en av mina absoluta favoriter :))

    SvaraRadera
  5. Dissar Carola. Det går verkligen inte att lyssna på henne när hon sjunger lugna stilla låtar. Per default ryker ju julmusiken med Carola då. Jag tycker iofs att hon har en fantastisk pipa när hon tar i, men jag står inte ut att se henne...

    Kul att det är fler än jag som bränner julskivor som julkort. Tror att det blir 5e året jag gör det nu :-)

    Psst... Kitschburken lottas ut nu så du vet.

    SvaraRadera
  6. Stressad ifån-människa som jag är slår jag ändå ett slag för spotify. Här är två listor som nu ska få uppleva sin tredje jul! Den första är amerikanska farbröder (crosby, sinatra och martin) och den andra skir julstämning (körer från england):

    http://open.spotify.com/user/jadevalinda/playlist/3ug8knyxb7exaZrzbpqaKB

    http://open.spotify.com/user/jadevalinda/playlist/7BId4NEHzAPZQnIxxlsdRc

    SvaraRadera
  7. Det var en rolig idé! Julmusik lyssnar jag på massor! Gillar nog mest lite lugnare - inte så mycket jinglebells liksom... Mina favoriter är Josh Grobans, Frank Sinatra (ja, han har några lite väl käcka), Nils Landgren, Oslo Gospel Choir och Celine Dion. Typ. Orpfhei har jag aldrig hört - får kanske testa!

    SvaraRadera
  8. Knalle Juls vals med Evert Taube är ett måste för mig varje julafton.

    /Lotta

    SvaraRadera
  9. Jag älskar Magnus Carlsson, Peter Jöback och Sanna Nielsen.

    SvaraRadera
  10. Jag gillar ungefär samma skivor som du, men även Sanna Shirley och Sonjas jul-cd är toppen!
    Sen har jag en med Bette Midler, en med Michael Bolton (!) och Tommy Nilssons inte att förglömma! Den är jättebra, lite annorlunda låtar.

    SvaraRadera
  11. Det har jag aldrig tänkt på att man kan skicka skivor som julkort! men det är ju en helt unnderbar ide!

    SvaraRadera
  12. Sv: Appropå julgalgen. Ge dig på den igen, innan man har klätt den så ser hjärtat ganska skrangligt ut men det ordnar till sig.

    Jag köper heller inget med Carola hon låter som om hon sugit i sig en heliumballong tycker jag. Men om du ska sätta ihop en bland jul CD måste du ha med Mariah Carey "all I want for christmas is you"

    SvaraRadera