torsdag 31 oktober 2013

Att årervinna julen


Varje år köper jag en hel del julklappar. Inte dyra, men ganska många. Men jag försöker, och tycker, att man ska handla återvunnet även i julklapp. En del tycker det känns ”billigt” och det är ju lite hela grejen; Att man inte ska spendera asmycket pengar på presenter OCH att man ska spara på jordens resurser.
Att ge bort något begagnat är inte att vara snål, det är att tänka lite extra på den som ska få presenten, för det är ju inte alltid att gå in och kunna hitta det jag söker på en gång, utan det kräver lite tid ... och tålamod ibland! 
En annan bra sak med second hand är att köpa sina 24 paket till paketkalendern - MYCKET billigare!!!!

Tänkte därför dela med mig till er av mina bästa Återvinningsjulklappar:

BÖCKER:
Nya böcker är alltid kul. Men ska jag köpa en bok till en riktig bokmal så är det smartare och förmodligen mer uppskattat om jag för samma summa pengar (ca 180kr för en inbunden) köper en hel drös med böcker på second hand. Då kan jag blanda pocket med inbundet och gammalt med nyare. Ljudböcker är också billigare om man köper det begagnat (och det lyssnar man förmodligen bara på en gång i alla fall).
Till barn är det också toppen – man får många barnböcker för en hundring!

Snygga, gamla böcker av bra författare smäller högt under granen!

PORSLIN/PRYTTLAR TILL HEMMET:
Ska brorsan flytta hemifrån eller kompisen få några fina koppar och en god påse te?
Köp det på second hand! Bara man orkar leta lite så kan man hitta superfina och bra grejer i porslinsväg. Kanske en hel tantservis till kompisen för mindre än 150 kr? Eller ett par uppläggningsfat och några skålar – sådant som behövs och som känns lite mer ”hemma” än ett tråkigt startpaket från IKEA. Plåturkar, bestick, rostfria bunkar etc. är andra saker som man behöver och som får en mer personlig touch här.
Man kan även pyssla med porslin och ge bort, som jag har gjort HÄR.

En plåtburk och en kaffekanna - perfekt att ha blommor i

LEKSAKER:
Spel, pussel och böcker är det som jag själv köper till barn på second hand. De känns oftast fräshast. Men man kan hitta mycket bra filmer, bilar, gåvagnar etc. som också är i bra skick.

MÖBLER:
Det är ambitiöst att ge bort en möbel i julklapp, men om jag vet att syrran behöver en hallbänk eller extrastol till sovrummet så är ju second hand, lite tålamod,  ny färg, och god vetskap om vad hon gillar perfekt!
En liten omklädd pall eller nyskärmad lampa är ju superkul, och otippat, att få (ja, jag utgår alltså helt i från mig själv och min egen bohemiska-rärgglada-indiska-mormorsfynd-stil här nu som ni alla märker.).

Kanske någon vill ha en väldigt stereotypisk lampa på sin "Killsida" eller "tjejsida"... ?

ACCESOARER:
Det här kräver lite tålamod och bra vetskap om storlek(på armband/ringar), smak och stil – men lyckas man kan det lätt bli årets julklapp för den som får den.
Väskor, smycken, klockor, sjalar, skärp, solglajjer, håraccesoarer, örhängen, slipsar – you name it! Här finns det dolda skatter mina vänner. Men som sagt; Krävs lite tålamod och bra loppis/second handaffärer så det inte bara är kraffs.

TYG/GARN/GARDINER/DUKAR och TILLBEHÖR:
Kan kännas udda att ge bort tyg i julklapp, men har du en vän/ mamma etc. som älskar att sy så är det här en bra grej.
Garn, stickor och virknålar kan man också hitta för en superbillig penning(garnet kanske man måste kolla lite så det är fräscht bara)– kanske även en tillhörande bok om stickning från bokavdelningen?

Dukar som passar någon speciell.
Den som älskar stilen kommer bli superglad för julklappen - jag lovar!
/Jessica




6 kommentarer:

  1. Kanonbra inlägg! Återvinningsjulklappar är de bästa. Visa gärna i bloggen om du gör något roligt second handfynd.

    SvaraRadera
  2. Håller med dig om att vi måste spara på jordens resurser, jag brukar tänka på det ofta men vid jul är jag väldigt dålig på det. Ska bättre mig

    SvaraRadera
  3. Superbra inlägg! Precis som du skriver, hittar man rätt sak till rätt person så blir det årets julklapp.

    Desdutom, mina finaste julgranskulor är definitivt de loppisfyndade.

    /Marlene

    SvaraRadera
  4. Bra inlägg! Min man jobbar på en återvinngingscentral så det blir mycket second-hand för oss också! Så himla bra, billigt och man får så mycket mer för pengarna!

    SvaraRadera
  5. Vilket toppenbra inlägg!
    Jag handlar gärna själv secondhand, älskar att fynda på ställen som Myrorna & olika loppisar. Gärna julsaker som porslin, julgranskulor eller textilier! :)
    Men ge bort secondhandprylar i julklapp gör jag bara om jag verkligen vet att mottagaren tycker att det är ok, vissa i min familj/bekantskapskrets har en viss motvilja mot begagnade prylar (av hygieniska skäl).
    Däremot tycker jag om att ge (och självklart även få) upplevelseorienterade julklappar! En utflykt/resa tillsammans med mottagaren/givaren, en choklad-/vinprovning, spabesök eller varför inte ett bio-, musei- eller restaurangbesök?

    SvaraRadera
  6. Jag håller fullständigt med dig! Särskilt vad det gäller böcker, där kan man bli alldeles salig över vilka fynd det kan finnas. Vill man hitta ovanliga presenter är det ju åxå klokt att leta på retroaffärer, loppisar och antikvariat. Vissa böcker ges ju inte ens ut av förlagen längre så man kan ju hitta böcker som inte finns att köpa nya.

    SvaraRadera