lördag 6 december 2014

Jordgubbskola

I går testade jag ett för mig helt nytt recept - Jordgubbskola!
Det var enkelt(som kola är) och gott, men nästa gång får det nog bli mer jordgubbar då jag tycker att smaken blev lite svag.

Receptet tog jag ur årets Amelia Jul; 
150 gram jordgubbar - frysta eller färska
2 dl grädde
3 dl socker
1 dl ljus sirap
1 msk smör

1-Tina bären om de är frysta och mixa till puré i en kastrull.
2- Blanda i grädde, socker och sirap i purén och låt koka på medelvärme tills den når 125 grader eller håller kulprovet (det tog ett tag att koka den så jag ökade värmen och det blev bättre)
3- Klicka i smöret när kolan är klar och häll ut den i form 20*30 cm - låt stelna i kyl.
4 - Slå in i papper när den stelnat och du skurit den i bitar.
5- Sätt på en julfilm och smaska i dig!

Vilken är er favoritkola? (om ni ens tycker om det...)

//Jessica

1 kommentar:

  1. Det låter gott :) Jag har så svårt för att göra kola, men jag skulle verkligen önska att jag var bättre på det. Jag måste öva!

    SvaraRadera