fredag 19 december 2014

Pappersbollar in the making

I tidningen "Härliga jul- Pyssel" så fanns det ett papperspyssel jag tyckte kändes lite retro och skoj. Men nu har jag gått och dragit på det länge bara för jag inte har någon symaskin och det stod att man skulle sy. Hade jag läst lite mer noggrant hade jag sett att det även stod att du kunde häfta eller sy för hand... så nu satt jag i går och kollade på Dessertmästarna julbakar och fixade med det här - lagom avancerat och jag har inte hittat rätta touchen riktigt än, men det kommer.

 Gör såhär:
Klipp 12 stycken cirklar i något papper - helst lite tjockare än vanligt ritpapper. Jag använde mitt papper från Panduro - men det var rätt svårt att sy i för det blev så tjockt. Tapet är ju ett papper som är rätt tåligt och nog funkar bra.


Vik dem på mitten. 6 st med mönstret ut och 6 st med mönstren in - jag hade bara dubbelmönstrat papper hemma men det blev bra.

Lägg dem mönster mot mönster i en hög - alltså randigt mot randigt - blommigt mot blommigt. Därefter syr du i vikningen, eller häftar med apparat eller syr för hand.
Den här är handsydd - men det blev lite snett och så.
Se till att det blir så rakt och precis i mitten - annars blir pappret större på ena sidan (ja, jag lärde mig det den hårda vägen ...)
Därefter limmar du ihop överkant mot överkant och underkant mot underkant så att "öppna flikar" uppstår - se nedan.
Använd gärna limpistol - det går fort annars får du sitta och hålla ihop tills det torkar.
Jag duttade lite glitterlim på för limpistolen kletade lite. Hur som så gillar jag det och om några bollar har jag nog fått ihop det.
Tänkte att tills nästa år kanske man ska ha en gran med enbart papperspyssel? Det hade varit lite kul.

Va gör ni i dag där ute i landet så här en 5½ dag innan jul?

//Jessica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar