måndag 1 december 2014

Karamellgirland

I går blev det faktiskt lite pysslande här hemma och det var på tiden. Jag saknar att pyssla, men är just nu lite oförmögen att bära kartonger och rota i garderoben för att hitta allt, så det stannar ofta vid tanken på att pyssla. Men i går blev det av i alla fall.
Jag har ett längre tag tänkt pyssla mig en godisgirland - och till det kan man ju köpa sjukt mycket godis och trä på snöre.
Men så tänkte jag mig något mer hållbart och som faktiskt kan passa som julpynt.
Så det blev en Karamellgirland!


Jag använde: 
Sax
Tyg (min morfars gamla skjorta, som känns lite julig)
Bomullssnöre (Här kanske kanske en annan färg hade varit varit bra, men jag hade bara röd hemma)
Något att stoppa i "karamellen". Lera är ju att föredra så du kan forma den till kolor och karameller, men inte det heller hade jag i mina gömmor så jag hittade fula små pysselansikten som jag inte gör något med och det fick duga till den här testomgången.
Lite lim eller dubbelhäftande tejp.

GÖR SÅ HÄR:


 Klipp lagom stora bitar av tyget så att det som ska vara innehållet får plats.


Som sagt, jag använde dessa så jag fick runda karameller. Annars formar du olika karameller av lera som får torka innan du "slår in dem" i tyget.


Lägg innehållet + tråden i tyget med lagom avstånd från varann.
När du försluter tyget kan en liten dutt lim eller tejp vara bra så det hålls ihop och innehållet inte rasar ut.


 Knyt ihop ändarna med bomullssnöre - här hade jag gärna haft grönt t.ex. Knyt dubbelt då bomullssnöret gärna går upp om du inte drar åt rejält.


VOILA'!!!
En egen karamellgirland att hänga vart du vill. Min ska få hänga på gottebordet när det är dags för jul!

//Jessica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar