måndag 8 oktober 2012

Ännu en lista....



Ny jullista från Svensk Jul. Här kommer mina svar:

Har du något favoritjulpynt?
Har mycket, men stakar/stjärnorna i fönstret är ett absolut måste!

Vad gör du dan förre dopparedagen?
Fixar det sista, har uppesittarkväll och öppnar paradisasken!

Vem är din favoritjulvärd genom tiderna?
Ernst och Lotta Bromé

Hur viktig är julmaten för dig?
Utan den är det ju som vilken dag som helst, men jag är väldigt öppen för nya julbordsrätter!

Vad ser du på TV på julafton?
Kalle och Karl-Bertil!
Ibland blir det någon julfilm till frukost som går just då.

Är jultomten viktig för dig?
Jag tycker att det är viktigt med tomte om det är barn med. Sen skulle jag gärna ha en även om vi bara är vuxna. Det viktigaste är att det blir en ”grej” at öppna paketen. Jag gillar inte när alla bara öppnar och sedan poff så är allt nerpackat och man inte hinner se vem som fick vad etc. Jag tycker det ska ta lite tid med paketen.

Äter ni dopp i grytan?
Oh no!

Har du någon adventskalender?
Ja, men jag och sambon har en alternativ med adventspresenter istället för 24 små. Men i år hoppas jag få en från Body shop med 24 luckor!!!

Känner du någon julstämning just nu?
Inte stämning, men längtan. Hösten är ju en del av julgrejen tycker jag – upptrappningen liksom.

Vilken julfilm tycker du är bäst?
Utan tvekan En Julsaga av Dickens

Har du varit Lucia någon gång?
På lekis var alla vinnare … d.v.s. det fanns sjukt många lucior!

Vad är viktigaste som du måste baka till jul?
Pepparkakor och saffranskringlor/skorpor

Bästa julkalendern genom tiderna?
JULENS HJÄLTAR!!!
Sunes Jul, En riktig Jul och Tjuvarnas jul… men stjärnsmällar och julpussar också…ahh, kan inte välja en bara.

Om du fick bestämma vad du skulle vara i luciatåget vad vill/ville du vara då?
(tomte, lucia, tärna, stjärngose eller pepparkaksgubbe)
Jag gillar ju det alternativa – en gång var jag julklapp, det var det bästa luciatåget i mitt liv. Men många föräldrar i klassen blev upprörda – då lucian var en kille från Jamaica. Jag älskar att vi ”levde på gränsen” redan i 4:an =)

Dricker ni glögg på julafton i så fall när på dagen?
Jag dricker ju mest alkoholfri, men till Kalle och kanske kanske på kvällen.

Dricker du julsnaps? I så fall: vilken är din favorit?
Ibland en liten rackabajsare till sillen. Jag gillar Hallands fläder eller lingon, men inte citron- det smakar hårspray.

Vad gör du för julpyssel?
Oh, allt möjligt. Gillar att göra kort, men även återanvändning av saker i jultappning. Jag ger gärna bort hemmapysslat.

Favoritjulgodis som måste finnas på ditt gottebord?
Paradisask (vilket nästan är lite pinsamt att säga med tanke på hur sjukt mycket eget godis vi gör i det här hemmet…) men jag fick stört goda(nej det är inte en särskrivning, jag menar att det var helt stört…goda) lingonkolor av min fina vän Linda förra året- de har jag gärna igen!

Strumpa har jag varje år!
//Jessica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar