måndag 8 oktober 2012

Arbeten och Julintegration

En sak som jag funderat på ett tag är vad alla julbloggare gör på dagarna, alltså vad våra sysselsättningar är.
Jag har förstått att några är lärare/förskolelärare, några är mammalediga och några pluggar.
Men det skulle vara så roligt att få veta lite mer. Så vad är er primära sysselsättning (vad exakt pluggar du etc)? ... och kanske viktigast av allt - Kan ni INTEGRERA julen i er sysselsättning och i så fall hur???

Själv är jag folkhögskolelärare på ett studieförbund. Jag undervisar i svenska och svenska som andra språk och är ansvarig lärare för en Orienteringskurs för invandrare.
Jag kan jula till det en hel del faktiskt. När jag undervisade i SFI så julpysslade vi en hel del i december och dekorerade klassrummen. Nu är det mer jultexter och läsning av julberättelser i olika former, lärandet om svenska traditioner och julfilmer. Ni som läste förra året vet att jag kollade på Ensam hemma 1 med min dåvarande sfi-grupp och det var det roligaste jag gjort. De skrattade så mycket så de grät och det gjorde det hela ännu roligare för mig också. Sen fikar vi - vilket är ett ypperligt lärtillfälle. I arabländerna kanske man inte har saffran i bullar utan i maten och då har vi plötsligt ett samtalsämne att prata kling och reda ut - perfekt!

Det var lite om mig - nu är jag nyfiken på er!!!

Förra året gjorde vi ljuslyktor av gamla glasburkar som vi dekorerade och pysslade med - samtidigt lyssnade vi på svensk julmusik
//Jessica

9 kommentarer:

  1. Just nu är jag mammaledig, innan jag blev det var jag arbetslös (har jobbat på en elektronikbutik tidigare) Just nu läser jag matte 2 för att sen när mammaledigheten är slut kunna studera, min tanke är ekonomi

    SvaraRadera
  2. Här svarar jag!
    http://julen.gladers.net/#post357

    SvaraRadera
  3. Jag pluggar heltid till Dietist i Uppsala och är inne på min 4:e termin av totalt 6st. Det är knöligt ibland att hinna med och fokusera på skolan när jag så mycket hellre sitter och "nördar" mig framför alla julbloggar - men julbloggandet och julbloggarna är skönt att varva med plugget under jul!

    SvaraRadera
  4. Kul fråga, har tänkt det samma några gånger. Framför allt hur alla hinner med att vara så kreativa utan att ha det som jobb.
    Förra julen var jag mammaledig så då kunde jag jula till det var dag utan att det störde jobb eller att några ögonbryn höjdes av omgivningen ;)
    Tillbaka på jobbet sedan februari. Jag arbetar som Art Director på reklambyrå och jobbat här i snart 8 år och i branschen sedan -94. Och här, vet du, så julas det hela sommarn. Vi ligger ju alltid ett halvår före i produktion så vi fotograferar granris och tomtar runt midsommar. Så jag jular alltså två gånger om året :)

    SvaraRadera
  5. Jag jobbar som administratör/beräkningsnisse på ett försäkringsbolag. På jobbet blir det inte mycket julande, annat än att man tar fram en adventsljusstake :-)

    Så här såg det ut förra julen på jobbet: http://tomtensdotter.se/2011/december/frukost-pa-jobbet.html

    SvaraRadera
  6. Imorgon kommer det ett blogginlägg om detta!

    SvaraRadera
  7. Jag har svarat här: http://julhoslinda.blogg.se/2012/october/en-pluggande-julbloggares-vardag.html :)

    SvaraRadera
  8. Jag har svarat här: http://julhoslinda.blogg.se/2012/october/en-pluggande-julbloggares-vardag.html :)

    SvaraRadera
  9. Slänger upp svaret på bloggen :)

    SvaraRadera