söndag 11 oktober 2015

# 11 Favoritjulgodis att göra själv + recept

Hm... svårt att välja ett favvo då jag har några stycken, några är även hemilga, så de kan jag inte skriva här. Men ett favvo är min jultryffel med kardemumma.

TRYFFEL 
med kardemumma
1½ dl grädde
100 gram smör
300 gram choklad (jag använder mörk bakchoklad)
3 msk farinsocker
1 msk vaniljsocker
½ kryddmått kardemumma
½ msk mortlat snabbkaffepulver

Gör såhär:
Koka upp grädde och smör. Ta av från värmen och rör ner de torra ingredienserna och sedan den delade chokladen. Rör tills all choklad är smält.
Om inte chokladen smält ordentligt kommer det stoppa upp spritsen. 
Ställ i kylen 1½ timme och spritsa sedan ut i små knäck/ischokladformar. Pudra kakao över. Går såklart även att rulla till bollar och sedan rulla i kakao.
För den som vill smaksätta med annat går såklart pepparmyntsolja, whiskey, apelsinskal, bailys etc. att använda

//Jessica
 
(och för den uppmärksamme; ja, är samma bild från samma typ av inlägg förra året)

4 kommentarer:

  1. Vad gott det lät! Jag har aldrig gjort tryffel själv men kanske är det i år det händer;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är supergott. Ja, gört - busenkelt.
      Finns en ännu enklare variant också:
      1 burk kondenserad mjölk
      300 gram choklad (valfri)
      smaksättning - mint, apelsin, hackade nötter, bailys - you name it.

      Smält chokladen, blanda med mjölken, häll i smaksättaren (kanske funkar med smaksatt choklad- men det har jag aldrig testat)
      Häll i form - ställ i kylen några timmar och skär i bitar, eller ställ in i kylen och ta ut och se om du kan rulla bollar av det om du hellre vill det. Rulla bollarna i hackade nötter, strössel, kakao, florsocker etc.
      Busenkelt!

      Radera