onsdag 11 december 2013

Dag 11: Favoritjulgodis att göra själv + recept.

Jag älskar att göra eget julgodis och det enkla är oftast det godaste. Jag har nog en 4-5 favoriter som jag gör varje år. Men här har jag valt ut ett favvorecept:

Kaffe & Kardemumma-tryffel

1½ dl grädde
100 gram smör
300 gram choklad
3 msk farinsocker
1 msk vaniljsocker
½ krm kardemumma
½ msk mortlat snabbkaffe

Garnering: 
Kakao

Såhär gör du: 
Bryt/grovhacka chokladen.
Mortla kaffepulvret.
Koka upp grädde och smör, ta från plattan.
Häll i choklad, farinsocker, vaniljsocker, kardemumma
och kaffepulver. Rör till en jämn smet tills chokladen har smält.
Ställ in i kylen 1-1½ tim.
Spritsa ut i formar och pudra lite kakao över.
Förvara i kyl.

De här blev inte spritsade,
men det är bättre för annars blir det för mycket tycker jag.

4 kommentarer:

  1. Ser goda ut! Vilket är ditt absoluta favoritjulgodis?

    Jag har gjort lakritskola i eftermiddag och bakat farmors jullimpor. Sedan kom jag att tänka på dig vilket förde tankarna vidare till Zelda. Så nu har jag lyckats få igång spelet, men hu så svart det är! Är inte riktigt bekväm med att behöva ha en kontroll i varje hand och så känns det som om spelen blir svårare och svårare ;)

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  2. Jag har inte så mycket godis till jul att välja på eftersom jag är överkänslig mot choklad :( Men jag experimenterar med knäck och tycker om knäck med citron och pistagenötter och knäck med chilipulver ovanpå. Skulle vilja ha något tryffelaktigt, men då är det ju alltid choklad. Funderar på att försöka hitta på någon julig glass att koka ihop och köra i glassmaskinen :)

    SvaraRadera
  3. Just det, glömde svara förut. Det stämmer, det är Skyward Sword jag spelar. Jag tyckter nog bäst om Majora's Mask och Ocarina of Time. Det här är lite tradigt och kännas inte lika snyggt gjort som de tidigare.

    Ha det så gott!
    //Linda

    SvaraRadera
  4. Åh, det låter jättegott! Måste lägga det receptet på minnet så jag kan prova i jul!

    SvaraRadera