måndag 30 december 2013

Dag #30 Tio juliga saker vi inte vet om dig än.

 Hm... vad skulle det kunna vara? En del saker vet ni säkert redan - eller har fattat =)
 

1 - Varje år lägger jag mig med huvudet under granen och kollar upp i trädet. Det är så mysigt och det har jag gjort sen jag var liten. 
2 - Jag skulle aldrig få för mig att KÖPA pepparkaksdeg - det är lika illa som att kasta pärlor till svin! (jag skulle dock kunna köpa om jag bara skulle bygga av den, men ALDRIG äta)
3 -  Trots min vegetariska livsstil så glömde jag ett år bort mig och tog kalvsylta på julbordet. Som tur var frågade en kompis varför och jag fick kasta tallriken och ta om all mat =)

4 - Varje midnatt mellan den 23:e och 24:e december så ställer jag mig vid ett fönster och spanar mot himlen ...

5 - Varje juldag lever jag i princip på Alladinask och diverse annat julgodis. Mat - nej tack!

6- Jag skriver önskelista varje år som jag mejlar till mamma och sambo (och till moster tills för två år sedan). Här finns även länkar, bilder och affärer utsatta - jag är nämligen sjukt bra på att leta upp billiga saker på nätet och i affärer.

7 - Jag anser inte att julen endast är familjens och släktens högtid. Jag tycker att hemmet även ska vara öppet för de vänner och bekanta som är ensamma eller inte kan/vill/får fira med sin egen familj/släkt. Många gånger har vänner och bekanta följt med mig på julfirande, eller kommit med någon morbror eller moster till vår gemensamma släktjul - precis så vill jag ha det!

8 - Jag julstädar aldrig! Om man städar som vanligt så måste man väl inte specifikt julstäda innan jul?

9 -  Jag önskar att jag hade ett jobb som innebar att vara ledig i december, alternativt:ett jobb som innebar att jobba med pyssel och julen!

10 - Paradoxen: Jag tycker det är skönt att inte åka i väg på jul, men skulle ändå vilja gå hemifrån på jul och in i ett annat hem och fira ... det är svårt att förklara, men det är något med att komma in i ett hem där det luktar jul,. är varmt och stämningsfullt och så är det julafton.
Det kanske egentligen menas med att jag helst skulle vilja bo i Stockholm och fira julen där med familj, släkt och vänner?!!

//Jessica

3 kommentarer:

  1. Jag gillar skarpt din punkt ett! Att stå och se upp mot himlen mellan 23 och 24 känns helt logiskt, men den helt crazy grejen att lägga sig med huvudet under granen...det är ju bästa Pippilotta-fasonerna. Sen tror jag att din egen slutsats under punkt tio stämmer. Du kanske vill ha kakan och äta den, det skulle du ju få då om du bodde där.

    SvaraRadera
  2. Håller med dig om punkt 2 jag skulle heller aldrig köpa pepparkaksdeg för att baka pepparkakor av.
    Något som jag tycker om är göra är att bygga pepparkakshus men jag skulle aldrig få för mig att äta upp det. Det har ju stått framme länge o blivit dammigt, hualigen va äckligt.

    Jag älskar dina listor.

    SvaraRadera
  3. Kära Jessica!!
    Wow vad kul å läsa. Det där med att ligga under granen måste jag prova. Aldrig kommit på idéen. Vet inte om jag får plats dock...

    Har du lagt upp ditt recept på pepparkaksdeg?? Jag har inte hittat något som jag fått att funka. Vill gärna prova din.
    Titta upp på himlen - det lät så mysigt. Och apropå det, att titta på himlen lär jag göra i kväll.

    Jag önskar dig en härlig nyårskväll och fram för allt ett riktigt gott nytt 2014.
    Ser fram emot att följa dig nästa "säsong" Tack snälla för all den underbara julstämning du sprider. Du är så himla bra!!!!! :)

    Stora, stora kramar

    SvaraRadera